Az AT VM 8000-12E típusú síncsiszoló jármű beszerzése

A MOVILL Kft. - mint a svájci AUTECH AG magyarországi képviselete - 2015 augusztusában, a megfelelő hatósági engedélyek birtokában sikeresen átadott a BKV Zrt. részére egy AT VM 8000-12 Extended típusú, 12 csiszolókoronggal dolgozó, kétéltű síncsiszoló járművet. A megnevezésben az Extended szó arra utal, hogy a jármű rendelkezik minden lehetséges kiegészítővel és azokból is a legmodernebb kialakításokkal. Így elmondható, hogy a BKV Zrt. tulajdonában lévő jármű, jelenleg Európa legmodernebb, kimondottan városi és elővárosi alkalmazásra kifejlesztett kétéltű síncsiszoló járműve, mely kitérők megmunkálására is alkalmas. Nemcsak Európa legfejlettebb nagyvárosai (pl. Zürich, Berlin, Bécs, Luxembourg, Göteborg), hanem a világ számos vasúttársasága, pályafenntartással foglalkozó szolgáltató vállalata dolgozik Autech gyártmányú síncsiszoló járművekkel, berendezésekkel, köztük Ausztráliában, Kanadában, Kínában, Chilében, Thaiföldön és Malajziában is. 

A jármű, kedvező külső méreteinek köszönhetően keskeny űrszelvényben is gond nélkül működtethető, kiválóan alkalmas a villamos, a metró és a HÉV vágányhálózatának megmunkálására, illetve kis sugarú ívek (20 m) csiszolására is.  

A jármű egyaránt alkalmas közúti és vasúti közlekedésre. A két közlekedési mód közti váltás rendkívül gyors, a sínreállás illetve leállás mindössze 1,5 percet vesz igénybe. A négykerék kormányzás bekapcsolásával a szűk útátjárókban is könnyedén kivitelezhető a sínreállás.

A csiszolómű 12 csiszolókoronggal rendelkezik, melyekkel a hullámos kopások és a Head Check hibák megszüntetését, a sínek reprofilozását és egyéb sínfelületi hibák javítását lehet elvégezni. A kitérőcsiszoló adapterrel a kitérők csiszolása is lehetségessé válik.

A jármű lézeres mérőberendezéseinek, adatkiértékelő szoftverének és speciális vezérlésének köszönhetően megvalósítható a sínek precíziós csiszolása illetve a csiszolás folyamat optimalizálása. A magas automatizáltság következtében használata meglehetősen felhasználóbarát és biztonságos. 

Munka- és környezetvédelmi megfontolásokból a járműbe nagy teljesítményű-, szikraleválasztóval ellátott porelszívó berendezés került beépítésre, mely a gyártó Autech cég saját fejlesztése. Ennek köszönhetően a síncsiszolás során keletkező, a környezetbe jutó porterhelés jelentősen csökken. A talpfaégés elkerülése érdekében a járműre vízködpermetező készülék került felszerelésre. Tűz- és környezetvédelmi megfontolásból a csiszolómű szikravédelemmel lett kialakítva, mely meggátolja a szikrák kiszóródását, védelmet biztosít a nagy sebességgel forgó csiszolóanyag előtt és egyúttal a zajterhelést is csökkenti.

A síncsiszoló jármű karbantartását a 3 éves jótállási időben a MOVILL Kft. az AUTECH AG-vel együtt végzi.

A MOVILL Kft. az AUTECH AG magyarországi akkreditált szakszervize.

A MOVILL Kft. csiszolókövek magyarországi forgalmazásával is foglalkozik. Cégünk kapcsolatban áll több, kiváló minőségű, bevizsgált csiszolókövet gyártó céggel, továbbá raktárkészletet tartunk fenn az AT VM 8000-12E típusú síncsiszoló járműhöz használatos csiszolókorongokból.

 

A Vasútgépészet szaklapban 2016 I. negyedévében megjelent, AT VM 8000-12E típusú kétéltű síncsiszoló járművet bemutató cikkünk kivonatát az alábbiakban olvashatja. A teljes cikket pedig itt töltheti le:

A cikk szerzői: Zsugonits Eszter és Illés András.

Bemutatjuk az AT VM 8000-12E típusúkétéltű síncsiszoló járművet

Összefoglaló

A MOVILL Kft. - mint a svájci AUTECH AG magyarországi képviselete – sikeres közbeszerzési eljárást követően 2015 augusztusában átadott a BKV Zrt. részére egy AUTECH gyártmányú AT VM 8000-12 Extended típusú, 12 csiszolótengellyel rendelkező, kétéltű (közúti vasúti) síncsiszoló járművet. A jármű mérőberendezéseinek, adatkiértékelő szoftverének és speciális vezérlésének köszönhetően megvalósítható a sínek precíziós csiszolása, illetve a csiszolási folyamat optimalizálása. A beszerzés rendkívül előremutató, hiszen a rendszeres síncsiszolás nemcsak a sínek, hanem közvetve a teljes vasúti pályaszerkezet és a gördülőállomány hasznos élettartamát is meghosszabbítja, ezzel egyidőben pedig csökkenti az életciklusköltségeket.

Előzmények

A BKV Zrt. történelmében nem teljesen új gondolat saját tulajdonú síncsiszoló jármű üzemeltetése, hiszen a vállalat jogelődjei (FVV) az 1960-as évektől már rendelkeztek ilyen síngondozó járművekkel. A Füzesi Főműhelyben síncsiszolóvá átalakított régi 2 tengelyes villamoskocsikból a 7077-es psz.-ú a BKV Zrt. szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumában ma is megtekinthető.

A BKV Zrt. régóta tervezte egy korszerű síncsiszoló jármű beszerzését. A vállalat 2013 szeptemberében részvételi felhívást jelentetett meg „Síncsiszoló gép beszerzése” tárgyban az Európai Unió Hivatalos Lapjában, illetve a Közbeszerzési Értesítőben, melyet végül a svájci AUTECH AG nyert, melynek képviseleteként a MOVILL Kft. koordinálta a projekt lebonyolítását.

Kitekintés - A preventív síncsiszolás fontossága

A vasúti közlekedésben a világon számos helyen egyre nagyobb hangsúlyt kap a megelőző, tervezett síngondozás gyakorlata. A vasúti járművek és a vasúti pálya állapotának romlási folyamata szoros kölcsönhatásban áll egymással. A nem megfelelő kerék-sín kapcsolat mind a járművek, mind pedig a pálya karbantartási ciklusát, tervezett élettartamát lerövidíti, ezáltal növeli a fenntartási költségeket. A sínek rendszeres gondozásával, csiszolásával azonban ezek a költségek jelentős mértékben csökkenthetők. A viszonylag kis mértékű, ámde ciklikusan végzett beavatkozással javul a pályaállapot, ennek hatására növekszik az utazáskényelem és csökken a zajterhelés, a gördülőállomány oldaláról pedig a járművek és alkatrészeik (pl. vasúti kerékpár, futómű) üzemszerű elhasználódása később következik be. A preventív síncsiszolással jelentős összegek takaríthatók meg mind a pálya, mind pedig a gördülőállomány karbantartása területén. 

Hullámosan kopott sín csiszolás előtt, közben és teljes reprofilozás után

Gyártmány fejlesztés

Az AT VM 8000-12E típusú síncsiszoló járművek kimondottan városi alkalmazásra lettek kifejlesztve. A jármű - kedvező külső méreteinek köszönhetően - a közúti vasúti villamoshálózatra jellemző keskeny űrszelvényű vonalakon is korlátozás nélkül működtethető. Lehetséges a kis sugarú ívek (20 m) csiszolása is, ami a megrendelő külön igénye volt. A munkagép kiválóan alkalmas továbbá a HÉV és metró vágányhálózatának megmunkálására.

A jármű egyaránt alkalmas közúti és vasúti közlekedésre, melynek legnagyobb előnye, hogy az aktuális munkaterület közúton történő megközelítésével értékes idő takarítható meg. Közúti üzemben 45 km/h, vasúti üzemben 25 km/h az engedélyezett legnagyobb sebesség. Vasúti pályán történő haladáskor a jármű megemelt állapotban közlekedik, ilyenkor kizárólag a vasúti kerekei érintkeznek a sínszálakkal. A két közlekedési mód közti váltás rendkívül gyors, a sínreállás, illetve leállás mindössze 1,5 percet vesz igénybe. A négykerék kormányzás bekapcsolásával a szűk útátjárókban is könnyedén kivitelezhető a sínreállás.

Négykerék kormányzás és hajtás közúti üzemben

Felépítését tekintve a kétéltű jármű funkcionálisan három fő egységből áll, bázisjárműből, sínjáróműből és síncsiszolóműből. A bázis jármű a svájci V. Meili cég hidrosztatikus hajtású közüzemi járműve, mely összkerék-meghajtással és négykerék kormányzással rendelkezik, továbbá hidraulikus csatlakozással a kiegészítő készülékekhez. A 11 990 kg megengedett össztömegű járműbe egy 6 hengeres Mercedes-Benz OM 926LA típusú dízelmotort építettek, mely 2200 1/perc fordulatszámon 322 LE teljesítményt ad le.

A sínjárómű négy nyomkarimás kereke szintén hidrosztatikus hajtású, melynek köszönhetően nagy a jármű reagálási érzékenysége, jól szabályozható és könnyen vezérelhető. A vasúti kerekeket egyenként egy-egy BlackBruin BBC1 típusú radiáldugattyús kerékagy hidromotor hajtja meg. Mind a négy vasúti keréknél homokszóró berendezés került elhelyezésre oly módon, hogy a jármű előre- és hátramenetben történő haladása esetén egyaránt biztosított legyen a hatékony fékezés.

Vasúti kerék homokszóró berendezéssel

 Az AUTECH AG saját fejlesztésű IAT 2212 típusú csiszolóműve 12 csiszolókoronggal rendelkezik. A sínszálak fölött 6-6 darab van elhelyezve. A hullámos kopások és a Head Check hibák megszüntetése, a sínek reprofilozása és az egyéb sínfelületi hibák javítása Vignol- és vályús síneken egyaránt elvégezhető. A jármű az új sínek revétlenítésére, az illesztések átcsiszolására is alkalmazható. A kettős csiszolótengelyek meghajtása szintén hidraulikus, ahogy a csiszolókorongok szögbeállítása és fogásvétele is. A gép egyaránt alkalmazható normál (1 435mm) és méteres nyomtávon is.

Kettős csiszolótengelypárok csiszolás közben (szikrafogólemez nélkül)

A 12 darab, páronként vezérelt csiszolótengely dőlésszögét külön-külön lehet állítani, így 3 különböző csiszolási felületet (fazettát) lehet egyidejűleg, egy sínszálon kialakítani. Áthaladásonként a csiszolás mélysége a sínfejen 0,2 mm, a futóélen 1mm csiszolási mélység érhető el. Az eltávolítandó sínhibák mélységének függvényében azonos csiszolási szögnél több áthaladást kell végezni.

A szükséges szögkülönbségek, valamint az alkalmazandó fazetták száma függ a sín anyagminőségétől és profiljától. A kettős csiszolótengelyeket fokozatmentesen lehet szabályozni, a belső oldalon 72°, a külső oldalon pedig 55°-ig. A jármű végén található kitérőcsiszoló adapterrel a kitérők csiszolása válik lehetővé.

       

                                                                       Kitérőcsiszolás                                                                    Lézerszán

Vezérlés

Vasúti üzemben, csiszolás közben a kezelők a jármű mellett tartózkodva kétféleképpen irányíthatják a síncsiszolás munkafolyamatait. Egyrészt a jármű négy oldalán elhelyezett kezelődobozok segítségével, másrészt a 2 darab IMET M550 Zeus NJ típusú kézi rádiótávvezérlő készülékkel. Utóbbival lehetőség van a menetsebesség fokozatmentes állítására, menetirány megválasztására és egy jelzőhang megszólaltatására is.

YUMA és IMET hordozható kézi vezérlők

 Az RML9000 típusú csiszolási eljárásvezérlés egy moduláris rendszer a csiszolási eljárás optimalizálásához. A rendszer része a jármű elejére telepített lézerszán, melynek segítségével a sínpárok keresztmetszeti profilja kimérésre, majd az előírt sínprofillal összehasonlításra kerül. A mérési adatok és az összehasonlító vizsgálatból adódó hibaértékek a rendszerhez tartozó 2 db Trimble YUMA 2 elnevezésű kézi hordozható számítógépen digitálisan kijelzése kerülnek. Az érintőképernyőn keresztül lehetőség van a program által javasolt csiszolás szög, nyomás és oldalhelyzet beállítási értékeket elfogadni, a korábban mentett beállításokat behívni illetve újakat létrehozni. A jóváhagyás után a 12 csiszolótengely automatikusan a beállított értékek szerinti helyzetet veszi fel. A program segítségével 50 különböző csiszolási programot lehet tárolni.

A jármű tartozékai közt szerepel egy digitális kijelzővel rendelkező, RailSurf elnevezésű hullámos kopás mérő berendezés. Az elő- és utómérések kiértékelése, a jelentések készítése a RailTrack nevű programmal történik.

Hullámos kopásmérés a RailSurf mérőműszerrel

A síncsiszoló jármű rendelkezik egy GreenGuard elnevezésű web-alapú flottamenedzsment és adatrögzítő rendszerrel. A szoftverrel a pillanatnyi és visszamenőleges fogyasztási és gépadatok kinyerésén kívül lehetőség van távdiagnosztikára, GPS alapú helymeghatározásra és nyomkövetésre, továbbá hibarögzítési és riasztási funkciók, karbantartás előrejelző/kezelő funkció és okostelefonos hozzáférés segíti az üzemeltetők munkáját.

Szintén egy felhasználóbarát megoldás, hogy a vasúti kerekek fölé illetve a jármű végére kamerákat szereltek fel. Ezek segítségével a három személyes vezetőfülkében lévő monitoron könnyen ellenőrizhető a helyes sínreállás kivitelezése, közúti üzemben pedig a tolatási manőverezés.

Tűz-, környezet- és munkavédelmi megfontolásból a csiszolóművet szikravédelemmel és egy nagy teljesítményű-, szikraleválasztóval ellátott porelszívó berendezéssel látták el. Előbbi meggátolja a szikrák kiszóródását, védelmet biztosít a nagy sebességgel forgó csiszolóanyag előtt és egyúttal a zajterhelést is csökkenti. Utóbbi a síncsiszolás során keletkező, a környezetbe jutó porterhelést redukálja. A talpfaégés elkerülése érdekében a járműre egy vízködpermetező készülék is felszerelésre került.

 A jármű mind a négy külső sarkán, továbbá a vezetőkabin középső műszerfalán is található egy-egy vészmegállító nyomógomb. Ezen felül mindkét kézi, rádió távvezérlő műszer (IMET M550) el van látva egy vészkikapcsoló gombbal. Ezáltal a járművet bármely pillanatban azonnal le tudja állítani mind a jármű mellett haladó kezelőszemélyzet, mind pedig a vezetőkabinban tartózkodó járművezető (biztonsági személy). A vészmegállítás aktiválása során a jármű összes hidraulikai funkciója egy biztosított pozícióba áll, a dízelmotor leáll és a rögzítőfék működésbe lép.

A kétéltű jármű fő műszaki paraméterei, jellemzői

  • Típus megnevezés:   AT VM 8000-12E
  • Fő gyártó:   AUTECH AG
  • A síncsiszoló berendezés, a sínjárómű és minden hozzá tartozó komponens gyártója:   AUTECH AG
  • Az alapjármű gyártója:   Viktor Meili AG

Közútüzemi jellemzők:

  • Motor:   Mercedes-Benz OM 926LA, 6 hengeres
  • Engedélyezett legnagyobb sebesség közúton:   45 km/h

Vasútüzemi jellemzők:

  • Pályaszám:   99 55 9901 001-8
  • Nyomtáv:  1435 mm (1000 mm-re is állítható)
  • Hajtókerék átmérő:   450 mm
  • Engedélyezett legnagyobb sebesség vasúton:   25 km/h
  • Síncsiszolás sebessége:   0-5 km/h rádiótávvezérléssel
  • A jármű hossza:   7110 mm
  • Jármű szélessége:   2300 mm
  • A jármű magassága közúton/vasúton:   3000mm/3150mm
  • Megengedett össztömeg:   11 990 kg
  • Kapcsolókészülék típusa:   közúti vonószem
  • Megmunkálható legkisebb ívsugár:   20 m
  • A vasúti pálya max. megengedett emelkedése közlekedés/csiszolás közben:   70 ‰

A szállítási szerződés teljesítése és az üzembe helyezés

A próbaüzem lezárása 2015. július 11-én történt meg. A jármű műszaki zavarok nélkül, az előírt feltételeknek megfelelően teljesítette a közlekedési és síncsiszoló üzemre előírt üzemórákat. Az átadás-átvételi eljárás 2015. augusztus 18-án fejeződött be.

Üzemeltetés, napi síncsiszolási teljesítmény

A csiszolóberendezés kezeléséhez minimálisan 2 személy szükséges, biztonsági okokból azonban javasolt 3 fő alkalmazása. A kezelőszemélyzet a munkavégzés során a jármű mellett illetve mögött helyezkedik el, felügyeli, és szükség esetén szabályozhatja a különböző csiszolási szögeket.

Síncsiszolás az M3-as metróvonalon

A 2015 augusztusa óta folyamatosan üzemeltetett járművel tervszerű karbantartó munka keretében végeztek már síncsiszolást közúti vasúti-, elővárosi vasúti-, és metró pályahálózaton is. A munkavégzés jellemzően a normál éjszakai üzemszünet alatt történik, illetve esetenként nap közben olyan pályaszakaszokon, melyeken egyéb okok miatt vágányzár van érvényben. Az átlagos csiszolási teljesítmény a megszüntetendő sínhibák típusa és mértéke mellett erősen függ a csiszolókorongok minőségétől, valamint a sínek keménységétől. Irányértékként a tiszta futófelület csiszolásnál, max. 0,2 mm hullámos kopás mélység esetén és normál R220 (MSZ EN 13674) minőségű síneken, egy menetben 0,2 mm csiszolási mélységgel és kb. 250 vágányméter/órával lehet számolni.

Kezelőszemélyzet és oktatása

Ahogy a fenti ismertetésből is kitűnt, a magas automatizáltság és a nagyszámú felhasználóbarát megoldás mögött egy meglehetősen összetett munkagépről van szó, melynek kezelése illetve a berendezésekkel megvalósítható magas fokú precíziós csiszolás kivitelezése nagy szakértelmet kíván a kezelőktől. A síncsiszoló jármű kezelő- és karbantartó személyzetének először 2015 áprilisában volt lehetősége megismerni a gépet az AUTECH AG svájcigyártóművében, ahol a résztvevők egy három napos előzetes oktatásban részesültek. Majd – a munkagép Magyarországra történő szállítása és a szükséges hatósági engedélyek beszerzése után - 2015 júniusában három hetes elméleti és gyakorlati oktatást indítottunk, melynek keretében a gyártó cég szakemberei a BKV Zrt. 9 munkatársát képezték ki a síncsiszoló jármű teljes körű kezelésére és karbantartására. A sínkarbantartó jármű kezelői jelenleg két műszakban, felváltva dolgoznak a géppel. További 17 fő - tartalék járművezetők és a BKV Zrt. Vasúti pályaszolgálatok munkatársai - számára vizsgával záródó típusismereti oktatást tartottunk.

Kezelőszemélyzet

Karbantartási esedékesség

A 3 év garanciális időszak alatt a síncsiszoló jármű heti és havi karbantartását a MOVILL Kft., a 200 üzemóránkénti szemlét pedig az AUTECH AG svájci munkatársai végzik a BKV Zrt. egyik műhelyében. A tulajdonos és üzemeltető BKV Zrt. üzemeltetési tapasztalatai ismereteink szerint nagyon kedvezőek.

Utószó

A tömegközlekedés minőségének fenntartása közös érdek, aminek elengedhetetlen része a közlekedési infrastruktúra hatékony karbantartása is. A budapesti vasúti hálózaton a síngondozás jelenleg legkifinomultabb eszköze a fent bemutatott jármű.

A MOVILL Kft. minden munkatársa nevében büszkén mondhatjuk, rendkívül nagy örömünkre szolgált, hogy közreműködhettünk ebben a kivételes projektben, az első korszerű, magyar tulajdonba kerülő speciális, precíziós síncsiszoló jármű beszerzésében.